Zastosowanie toksyny botulinowej.

• Korekcja poziomych zmarszczek czoła
  • Korekcja pionowych zmarszczek między brwiami tzw. lwich
  • Korekcja zmarszczek kąta zewnętrznego oka, tzw. „kurzych łapek”
  • Leczenie nadpotliwości dłoni, pach

Toksyna botulinowa – jest bardzo silnie działającą naturalną toksyną powodującą zahamowanie uwalniania acetylocholiny – neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za przekaźnictwo impulsów między nerwami a mięśniami. Toksyna botulinowa działa poprzez blokowanie połączeń między zakończeniami nerwów, a unerwianymi przez nie mięśniami, czyli blokuje tzw. synapsy nerwowo – mięśniowe. Nie dochodzi wtedy do skurczów porażonego mięśnia. Botulina jest równie skuteczna u mężczyzn jak i u kobiet.

Toksynę botulinową stosuje się w medycynie w leczeniu różnych chorób jak zez, choroby neurologiczne przebiegające z nadmiernym napięciem mięśni, jak również nadmierną potliwości. Do likwidacji zmarszczek mimicznych stosuje się bardzo małe stężenia toksyny, które nie mają wpływu na inne elementy układu nerwowego poza okolicą w której podano zastrzyk.

Botulina zaczyna działać po 2-3 dniach od wstrzyknięcia, a pełny efekt może być widoczny po tygodniu i utrzymuje się ok. 4- 6 miesięcy.

Po zabiegu – zalecenia:

• w ciągu 0,5-1 godz. ćwiczyć mięśnie mimiczne w miejscach wkłucia;
  • unikać masażu w miejscach wstrzyknięć;
  • w ciągu 4 godz. po zabiegu nie pochylać głowy do dołu (np przy zawiązywaniu butów czy też podczas snu). * ostateczny efekt zabiegu zależy od stanu i właściwości osobniczych skóry Pacjenta

Przebieg zabiegu

Zabiegi z zastosowaniem botuliny przeprowadzane mogą być jedynie przez przeszkolonych lekarzy. Zabieg trawa około 15-20 minut, a pełny efekt widoczny jest po 10-14 dniach. Rezultaty wygładzenia zmarszczek mogą utrzymywać się od 4 do 6 miesięcy. Przygotowanie do zabiegu obejmuje jedynie oczyszczenie i dezynfekcję skóry twarzy. Preparat wstrzykiwany jest do poszczególnych mięśni w bardzo małych ilościach, przy użyciu jednorazowej strzykawki.

Przeciwwskazania oraz działania niepożądane

Przeciwwskazania

• zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta Eatona);
  • nadwrażliwość na składniki preparatu z toksyny botulinowej i Azzalure (albuminy ludzkie);
  • stosowanie następujących leków lub okres do 1 tygodnia od ich odstawienia:
    • aminoglikozydy (streptomycyna, gentamycyna, amikacyna, kanamy-cyna itp.)
    • aminochinolony (chlorochina, hydroksychlorochina)
    • D-penicylamina (Cuprenil)
    • cyklosporyna
    • tubokuraryna, pankuronium, galamina
    • sukcynylocholina
    • linkomycyna, tetracyklina, polimyksyn
    • miejscowe infekcje skóry
    • ciąża, okres laktacji

Objawy uboczne

• ból w momencie iniekcji;
  • małe krwiaki, które mogą powstać w miejscu wstrzyknięcia jeżeli igła natrafi na niewielkie naczynie;
  • zbytnie obniżenie brwi lub zbyt duże uniesienie w przypadku leczenia zmarszczek czołowych;
  • mały, przejściowy obrzęk z pojawieniem się delikatnego mrowienia w miejscu iniekcji;
  • nadmierne zwiotczenie mięśni (opadanie powieki, opadanie kącika ust);
  • ból głowy, ustępujący po zastosowaniu preparatu przeciwbólowego.

Reakcje te maja charakter przemijający, większość z nich ustępuje na ogół po kilku dniach. Efekt nadmiernego zwiotczenia mięśni może utrzymywać się 2-6 tygodni.